כמה זמן נדרש כדי ליצור הרגל?

אחד המיתוסים בנושא זה הוא שצריך בערך כ-21 ימים כדי לשנות הרגל קיים או ליצור הרגל חדש בחיים של כל אחד. תוכלו למצוא את המספר הזה מופיע במאמרים ואפילו ספרים רבים, אשר מוקדשים לנושא של היווצרות הרגלים. האומנם מדובר במספר נכון? מאיפה הגיעו למסקנה הזו וכמה באמת זמן נדרש כדי לבנות הרגל?

על זה אנחנו הולכים לדבר במאמר.

מקור של מספר המזל להיווצרות הרגלים

ד״ר מקסוול מלץ (Dr. Maxwell Maltz) היה מנתח פלסטי אמריקאי בתחילת מאה ה-21. כחלק מהעבודה שלו עם המטופלים הוא התעניין בשיטות ורעיונות לשיפור תדמית העצמית. ד״ר מלץ שם לב כמטופלים שלו לוקח בדרך כלל 21 ימים להתרגל לשגרת חיים החדשה.

בעקבות הרעיונות שלו כך הוא הוציא ספר בו הוא ציין שלוקח 21 ימים כדי למחוק תדמית מנטלית ישנה וליצור במקומה תדמית חדשה.

הספר זכה להצלחה ונמכר ב-30 מיליון עותקים ומשם נכנס לתודעה אצל רוב האנשים. מה שאנשים שכחו זה שד״ר מלץ היה ממוקד אך רק במודעות עצמית ולא בהיווצרות הרגלים. בנוסף הוא ציין שמדובר במספר מינימלי של ימים – כלומר במקרים מסויימים התהליך עשוי לקחת יותר זמן.

אפשר להבין למה הרעיון הזה זכה לפופולריות רבה והתפשט בקלות. מדובר בזמן שנראה מספיק ארוך כדי להיות ריאלי ומספיק קצר כדי להיות אופטימי. אנשים התחילו להשתמש ברעיון זה עבור דברים רבים כמו תזונה נכונה או ספורט.

כאשר אנחנו מסתכלים על ההיסטוריה שלו לאורך הזמן אפשר להבין שהתובנה הזו מטעה, כאילו שיש מספר אידיאלי כזה שמתאים לכל אחד ואחת.

אז כמה זמן באמת לוקח לאמץ הרגל חדש?

ד״ר פיליפיה ללי הינה פסיכולג בריאותי ובוגרת מדעי התנהגות. במהלך העבודה שלה באוניברסיטת לונדון היא התמקדה בנושאים כמו היווצרות הרגלים ובקרה על משקל. באחד הניסויים היא והצוות שלהם חקרו את תהליך של היווצרות הרגלים בחיים היומיומיים שלנו.

הם בחרו ב-96 מועמדים עבור הניסוי שמבסגרתו ביקשו מהם לבחור פעילות פשוטה כגון אכילה או שתייה. לאחר מכן היו צריכים לבצע את הפעילות זו במשך כ-3 חודשים. בכל יום המועמדים התבקשו למלא טופס המראה האם הם ביצעו את הפעילות באותו יום. המטרה הייתה בלהבין תוך כמה בזמן נדרש מהמועמדים כדי לבנות לעצמם הרגל קבוע.

התוצאות שהתקבלו היו מאוד שונות ולא היה בהם מספר אוניברסלי אחיד. למעשה, מספר ימים שלקח להם ליצור הרגל נע בין 18 ל-254 ימים! הממוצע עמוד על חודשיים (66 ימים).

ניסוי זה מראה לנו שיצירת הרגל יכול לקחת הרבה יותר זמן ממה שחשבנו – בין 3 שבועות ל-8 חודשים ובממוצע לאדם לוקח חודשיים כדי להכניס הרגל חדש לחיים שלו.

זהירות: זמן ההמתנה ארוך מהרגיל

זה יכול להישמע קצת פסיבי או מאכז שאנחנו נצטרך יותר ואפילו הרבה יותר מ-21 ימים כדי ליצור הרגל חדש אבל יש לזה גם החלק היפה.
  • צמצמו את מספר המטרות – הגדילו את השאיפות והמוטיבציה. מחקר מראה כי עדיף שיהיו לנו פחות מטרות. חיים הם לא רשימת מטלות ועומס של מטרות יגרור אותנו למצבים של סטרס מיותר וחרדות. במקום זאת השקיעו יותר במטרות משמעותיות. בחרו באיכות על פני הכמות.

  • התמקדו במסע ולא בתחנה הסופית. ליצור הירכלים חדשים הינו סוג של תהליך מעניין. כמובן שלא הכל יכול להיות מושלם. לפעמים אנחנו ניכשל וזה בסדר. המטרה היא ללמוד מהטעויות ולהמשיך הלאה במסע תוך כדי שאנחנו לומדים להנות ממנו לחיות את הרגע.

  • למדו איך צריל ללמוד. יצירת הרגלים חדשים יכולה להיות הרפתקה שתגלה לכם דברים חדשים על עצמכם שלא ידעתם מקודם. לכל דבר יש את הזמן שלו ולא צריך תמיד לזרז את הדברים. קחו את ההזמנות הזו כדי ללמוד מה עוזר לכם לקבל הרגלים חדשים ומה עושה את ההפך.

 

כשזה מגיע ליצירת הרגלים, מהירות זה לא בהכרח דבר חיובי. קחו את הזמן שלכם, תלמדו להנות מתהליך והקפידו לעשות צעדים קטנים לאורך הדרך.

השתמשו בכלים ליצירת הרגלים

כדי להקל על התהליך של יצירת הרגלים חדשים ניתן להשתמש במספר כלים שיכולים לעזור. הם לא יעשו את העבודה במקומכם אבל הם יוכלים להציג לכם תובנות חשובות לאורך הדרך.

דבר ראשון הוא מעקב אחר התחביבים שלכם שיעזור לשקף את התמונה. זה לא חייב להיות משהו סופר מתוחכם ונוצץ. אפשר להשתמש בפנקס, יומן או תוכנה דיגיטלית. אפשר גם להשתמש בטבלת גוגל שיטס. חשוב שהכלים האלו יקלו בתהליך ולא יכבידו עליו.

דרך נוספת כדי להקל על יצירת הרגל הוא למצוא קבוצת תמיכה או להיעזר בחבר. רוצים להתחיל לרוץ כל שבוע? הצטרפו לקבוצת ריצה. רוצים לאכול בריא יותר? שאלו חבר האם הוא רוצה להצטרף לרעיון כדי שתוכלו לחלוק ביחד מתכונים מעניינים ביניכם.

לא משנה באיזה כלים תבחרו תזכרו דבר אחד: יצירת הרגל לוקחת הרבה זמן. התקמדו בלהנות ממסע עצמו וכך תוכלו לרכוש הרגלים רבים.